Tartalék internet kapcsolat

Könnyen lehet, hogy nem is veszitek észre, mennyire kritikus a cég működése szempontjából, a működő internet kapcsolat.

Az elmúlt időben több ügyfelünknél is volt hosszabb, rövidebb ideig szolgáltatás kiesés. Általában ADSL vonalat használnak és azzal évente egy-két meghibásodás előfordul. Az ADSL vonalak működéséhez szükséges infrastuktúrát a T-Com biztosítja, bárki is legyen a tényleges internet szolgáltató (azokon a helyeken, ahol a telefonvonalat is a T-Com szolgáltatja). Ezekben a szerződésekben a hibaelhárítás maximális ideje 48 óra! (Tehát akár két napig is lehet, hogy nincs internet!)

Tapasztalatunk szerint, például a könyvelők, szeretnek mindent a határidő végére hagyni, akkor viszont kritikus egy működő internet kapcsolat, mert a bevallásokat elektronikusan kell eljuttatni az APEH-hez. A banki terminálok jelentős része is internet alapú, továbbá számos egyéb szolgáltatást is használhat a cégetek, amihez nélkülözhetetlen az internet elérés. Nem beszélve az üzleti életben megkerülhetetlen e-mailről. (Ha én nem válaszolok egy-két e-mailre 1 napon belül, akkor már felhívnak.)

Első lépésben gondoljátok végig, hogy mekkora kiesést bír a cég elviselni és ez alapján gondoskodjatok valamilyen tartalék megoldásról!

Mi jöhet szóba?

  • Másik ADSL vonal: nem túl sok értelme van, mivel előfordulhat olyan központi (T-Com) meghibásodás, ami mindegyik vonalat érinti, még abban az esetben is, ha azt más szolgáltató biztosítja.
  • KábelTV-s kapcsolat: ha van rá lehetőség, akkor ez egy jó megoldás lehet, sajnos sok helyen nincs ilyen szolgáltató.
  • ISDN (esetleg analóg telefon): végszükség esetén ez is jó lehet, de általában ennek a sávszélessége tényleg csak a minimális feladat ellátására elegendő. (És még mindig előfordulhat, hogy az ISDN vonal hibája miatt nincs ADSL kapcsolat, viszont ilyenkor az ISDN sem működik!)
  • Mobil Internet (HSDPA/3G): nagy előnye, hogy teljesen független a T-Com hibától.

Természetesen nem feltétlen kell megoldani, hogy egy kiesés esetén az egész hálózatnak legyen internet kapcsolata. Elképzelhető, hogy az számotokra a gazdaságos megoldás, hogy a banki terminál vagy könyvelés gépén van csak egy tartalék kapcsolat.

6 Responses to “Tartalék internet kapcsolat”


  • Ez egy tényleg egyre fontosabb probléma, amit meg kell oldania minden cégnek! Mi Ügyfeleink is jártak már úgy, hogy 3 napig nem volt Internet, ilyenkor volt nagy kapkodás, de munka – semmi. Ekkor mindig kérnek tőlünk ajánlatot a tartalék net megoldására, de amikor az megjavul, akkor már nem lesz annyira érdekes a dolog, és nem lépnek semmit. Amikor legközelebb ilyen előfordul, akkor automatikusan küldöm Nekik a korábbi árajánlatot… 🙂

    Technikai részét érintve, megoldandó probléma, hogy a T-Com idegen alternatív szolgáltató más beállításokkal rendelkezik, ilyenkor nem elég átdugni a routerben a kábelt, mert a levelezés, és egyéb speckó netes dolgok nem fognak futni. Nyilván ki lehet küldeni szakembert, de az idő, és nem ez a legjobb megoldás.

    Mi már kísérleteztünk olyan routerrel ami 2 különböző (bejövő) DSL kapcsolatot tud kezelni, (dupla sávszélességgel elsődleges beállítási lehetőséggel VAGY átváltós üzemmódban), megoldható volt a DSL kapcsolatok egyenkénti beállítása is, elvileg működött – gyakorlatilag csak szívtunk vele. Komoly felhasználói beavatakozás nélkül nem ment semmi amikor történt valami crash. Pedig több márkát is teszteltünk, vittük vissza az összeset.

    De megszületett a megoldás: lehet kapni a 3G-s megoldásokhoz (mobil szolgáltató, SIM kártyás Internet egész jó sebességgel) is olyan routert, mint amit megszoktunk, csak nem kábelen jön a bejövő net, hanem a SIM kártyán, azt kell bedugni a routerbe. Ezzel megoldható, hogy a router be van állítva a hálózathoz, és csak a router hálókábelét kell átdugni, ha a kábeles lehal. Ezt pedig a felhasználónak is el lehet magyarázni, 1 perc az egész….

  • Ha a levelezés internetszolgáltató-független, pl. “kifelé” elfogad – mondjuk authentikált smtp-vel – bármilyen ip cimről levelet (mint pl. mi), ill. befelé sem fix-ip-hez kötött a levelezés, akkor lényegtelen, hogy milyen szolgáltató, milyen routerrel megy, ha van internet, akkor megy a levelezés is…

  • HA a fentiek teljesülnek, akkor tényleg nem kell.

    De nálunk azok az ügyfelek gondolkodnak ilyen megoldásban akiknél ennél sokkal bonyolultabb a helyzet felhasználásukat tekintve nem csak a mail kiesés a probléma, így elégtelen lett volna ez a megoldás.

    Hozzáteszem, hogy néha olyan szolgáltatókkal tudnak leszerződni (és elégedettek velük) ahol még az is ismeretlen fogalom, hogy “csoportos levelezés” – nemhogy authentikált smtp…

    Két előnye jutott még eszembe a SIM-es megoldásnak, életszerű példa: az egyik, hogy a cég amikor ezen gondolkodott, pont költözés előtt ált, és nem akarta ezzel is növelni a költözés bürokráciáját. Erre pont jó, bárhol működik, és ez a router tényleg egy mobil irodát tud biztosítani még egy kiállítás, stb esetére is.

    Másik, hogy nem fizet elő az ügyfél teljesen kihasználatlanul álló tartalék kapcsolatra ebben az esetben, mert ezt tudja használni máshol, máskor is, amikor az alaprendszer működik.

  • A lényeg: időben végiggondolni, hogy ha nincs internet kapcsolat, akkor az milyen következményekkel jár és megtenni a szükséges óvintézkedéseket! (Bár gondolom ebben mind a hárman egyetértünk.)

  • Sajnos a mobil szélessávról (én Pannont használok) nem tudok túl szépeket mondani. Nem a sávszélesség az elsődleges probléma, hanem a ping válaszidők- az nagyon durva (még 3G-n is előfordul fél másodperc körüli), éppen ezért ezt bohóckodásnak tartom egy komoly iroda számára.

    Egy normális dual-wan router-t az segít a problémán, csak az ha jól emlékszem kb. 180e körül kezdődik (Cisco). Többi az csak játék. Egy 10 fős cégnél két nap kiesés esetén bőven bejött az ára.

  • Csakhogy a laikusok is tisztában legyenek vele.
    Az internethozzáféréstől teljesen független a levelezés elérés (azon kívül, hogy az szükséges hozzá, mint ahogy az áram is).
    Tehát jellemzően bárki, bárhonnan, bármilyen internet kapcsolaton használhatja pl. a mi levelezőszerverünket authentikálva, amennyiben az internet kapcsolaton nincs valami “szűrés” (ami általában nem biztos, hogy rossz, a direkt SMTP tiltása azt eredményezi, hogy fertőzött gépek nem tudnak összevissza leveleket küldeni bele a világba). Ilyen pl. az Axelero (vagy ma éppen hogy is hívják) által nemrég bevezetett 25-ös port szűrés amit webes felületen ki lehet kapcsolni, vagy (külföldön, pl. Németországban is) az AOL-os kapcsolatokon lévő transzparens proxy.
    Tehát “vegyes internetes kapcsolaton” történő internetszolgáltató-független email kommunikációra van megoldás…

Leave a Reply