Spam szűrés

A spam szűrést alapvetően két módszer létezik:

  • el sem fogadja a levelet a szerver, amit valamiért spamnek érzékel,
  • elfogadja az e-mailt és utána azt megjelöli vagy elkülöníti.

Az első esetben, ha a feladó valós küldő, akkor kell, hogy értesüljön arról, hogy a levelét az ő szervere nem tudta kézbesíteni. Én ezt jobb megoldásnak tartom, mint azt, hogy mindent elfogadunk, mert így a mi oldalunkon jelentkezik többletmunka, mivel a spamnek vélt leveleket időnként át kell nézni, fals pozitív azonosításokat miatt.

A mi szerverünk jelenleg 4 okból nem fogad el e-mailt:

  • Hamis néven jelentkezik be küldő oldali kiszolgáló. (Rendes szerverek ilyet nem tesznek, ha mégis ezt a küldő oldalon lehet átállítani.)
  • A küldő szerver címe valamilyen tiltó listán (ezek külső, automatikusan frissülő adatbázisok) van. (Általában azért, mert korábban spam küldésben vett részt.)
  • A küldő szervernek nem jó az un. reverse DNS rekordja. (Technikai hiba, amit a feladó internet szolgáltatója tud általában javítani.)
  • A feladó e-mail címét a mi szerverünk visszaellenőrzi és az ellenőrzés sikertelen. (Megint a küldő szerveren kell orvosolni.)

Mint látható minden esetben a feladó oldalán lehet a hibát orvosolni. Bár üzemeltetés szempontjából így is sok munkánk van, az ügyfeleink által nem megkapott e-mailek utáni nyomozásban, de alapvetően ezt tartom a célravezető módszernek.

Ezekkel a szűrésekkel jelentősen lehet a beérkező spamek számát csökkenteni, mert a valós küldőknél ritka, hogy a fentiekkel probléma legyen. Még így is beérkezik egy kevés spam, de tavaly év végi statisztikákban az látszott, hogy az így visszautasított e-mailek az össz e-mailek kb. 70-80%-a, igen kevés fals visszautasítással.

(A fentiek után még van egy vírusellenőrzés is, ami a vírusos leveleket törli, mert azoknak nincs hasznos tartalmuk. A végrehajtható csatolt filet tartalmazó leveleket a szerver kb. 8 órát késlelteti, de utána automatikusan továbbküldi.)

Ha valahonnan nem fogad el a szerverünk levelet és az ottani rendszer üzemeltetője ezt nem tudja javítani, akkor mi az adott címet fel tudjuk venni a helyi kivétel listára, így az adott partner helyi hibájától függetlenül elfogadjuk a levelet.

Ha a fenti egy ügyfelünknek nem lenne megfelelő, akkor az ő domainját tudjuk kivétel listára tenni és így minden beérkező levelet átengedünk. Eddig ezt korábban 4 ügyfelünk kérte, de azóta már ők is visszacsináltatták, egyikük 2 nap után!

Ha ellepnének a spamek Titeket, akkor az nagyon sok manuális munkát le tud kötni. Javaslom, hogy gondolkodjatok el valami fentiekhez hatékony védekezésen (vagy gyertek Hozzánk és a fentieket automatikusan megkapjátok)!

3 Responses to “Spam szűrés”


  • Az első módszerrel nekem az a gondom, hogy lévén az internet szolgáltatóm küldő szerverét mások (akár spammerek) is használják, így önhibámon kívül kerülök én is tiltólistára.

    Volt már ilyen sajnos többször is, pedig soha nem spameltem.

    Más esetben pedig egy tévesen spamként kezelt óraelszámolás miatt egyszer közel 20 napot késett egy pénz beérkezése.

    Szerintem a célba nem ért fontos levelek, azaz a kommunikációs vonalak tönkretétele a legfőbb átkai a spammereknek.

  • Egyik megoldás sem tökéletes, de én a “gyanús” levelek el sem fogadását tartom a kevésbé rossznak. Ha fontos e-mailt küldesz vagy vársz, akkor érdemes arra telefonon rákérdezni!

  • Mi SpamBayes-t használunk, ami csak Outlookkal megy, de 1-2 hét tanulás után már 99 %-os.

Leave a Reply